Aantal iDEAL-betalingen weer gestegen (+25%)

Amsterdam, 13 juni 2013. Het gebruik van het online betaalmiddel iDEAL is in 2012 opnieuw sterk gestegen. Het aantal transacties steeg met meer dan 25 procent tot een totaalwaarde van 8,8 miljard euro. Nederlanders kozen in totaal 117 miljoen keer voor het afrekenen met iDEAL. Daarnaast worden er steeds minder papieren Acceptgiro’s verwerkt. Dat blijkt uit het
jaarverslag van Currence.

Belangrijke rol voor betaalinstellingen bij (buitenlandse) iDEAL-betalingen
Steeds meer Nederlandse consumenten gebruiken iDEAL voor buitenlandse webaankopen. Zij betaalden maar liefst 21 miljoen keer met iDEAL bij een buitenlandse website. Dit is bijna 18% van het totaal aantal iDEAL-betalingen. Currence ziet daarnaast dat gespecialiseerde betaalinstellingen – de Collecterende Payment Service Providers* (CPSP’s) – in de markt voor het iDEAL-betalingsverkeer een steeds belangrijkere positie gaan vervullen. Naast de keuze uit zes ondernemersbanken voor het afhandelen van hun iDEAL-betalingen kunnen ondernemers hun iDEAL-betalingen ook door een betaalinstelling laten afhandelen. Dit jaar rapporteerden banken en betaalinstellingen voor het eerst over buitenlandse iDEAL-betalingen aan Currence. Daaruit bleek dat betaalinstellingen op de buitenlandse markt een belangrijke rol spelen. Daarmee hebben zij sterk bijgedragen aan meer concurrentie op de markt voor iDEAL-betalingen. Ook het aantal landen waar Nederlandse consumenten met iDEAL hun webaankopen kunnen afrekenen, groeit gestaag. In 51 landen kan bij verschillende webwinkels met iDEAL worden betaald. Het aanbieden van iDEAL in steeds meer buitenlandse webwinkels, leidde in 2012 tot opnieuw veel belangstelling van buitenlandse partijen. Inmiddels is iDEAL gereed voor SEPA. Voor buitenlandse aanbieders wordt het hierdoor eenvoudiger gebruik te maken van iDEAL.

Dalende populariteit van Acceptgiro zet door
De dalende trend van het gebruik van Acceptgiro’s zet door. Met name het gebruik van de papieren Acceptgiro is de afgelopen jaren sterk afgenomen. Efficiëntere producten zoals Incasso, iDEAL en FiNBOX, leiden tot een vervanging van de papieren Acceptgiro. Dat de consument steeds meer elektronisch wil betalen, is ook terug te zien in het percentage Acceptgiro’s dat via internetbankieren wordt betaald. Nog maar 20% van alle Acceptgiro’s wordt als papieren Acceptgiro door banken verwerkt. In totaal werden er vorig jaar 134 miljoen Acceptgiro’s verwerkt, 4% minder dan in 2011.

Laatste stappen naar Europees betalen
De migratie van de Nederlandse betaalproducten Incasso en Acceptgiro naar Europese varianten is in volle gang en moet krachtens Europese wetgeving uiterlijk 1 februari 2014 zijn voltooid. Resultaat van de overgang naar Europese betaalproducten betekent dat er na die datum geen verschil meer is tussen een binnenlandse betaling en een eurobetaling van of naar andere Europese landen. Voor het product Incasso betekent dit dat in de loop van 2013 de meeste incasso’s door de gebruikers zullen worden omgezet in de Europese varianten. De huidige niet-storneerbare doorlopende machtiging zoals deze
door loterijen wordt gebruikt, komt te vervallen. Binnen de regelgeving is het in het SEPA-tijdperk niet langer mogelijk deze incasso-variant zonder het standaard storneringsrecht (terugboeken) van acht weken te handhaven.
Daarnaast wordt het product Acceptgiro aangepast aan de Europese eisen voor de overschrijving. Deze IBAN-Acceptgiro is met ingang van 1 juli 2013 beschikbaar. Na 1 februari 2014 kan het huidige euro-Acceptgiroformulier niet meer worden verwerkt.

*) CPSP’s verlenen onder meer diensten op het gebied van het integreren van alle door de ondernemer gebruikte betaalmethoden in de website en verzorgen de administratie van de ontvangen gelden. Daarnaast zijn CPSP’s betaalinstellingen in de zin van de Wet op het financieel toezicht (Wft) en behoeven voor hun activiteiten een vergunning van DNB of vrijstelling hiervan.