Online merken Currence groeien dankzij veilige regels en standaarden

Bron: Currence

De online merken van Currence – iDEAL, iDIN en Incassomachtigen – hebben in 2017 goed gepresteerd, mede dankzij de veilige standaarden en uniforme productkenmerken van deze diensten. Het aantal betalingen met iDEAL is het afgelopen jaar aanzienlijk sterker toegenomen dan in de voorgaande vijf jaren, met 33,8 procent.

Online identificeren en inloggen met iDIN, op websites van bedrijven en instellingen, is inmiddels 1 miljoen keer gebruikt. Met (digitaal) Incassomachtigen zijn 280.000 erkende online machtigingen verleend in 2017. Dat blijkt uit het jaarverslag 2017 van Currence, de product- en merkeigenaar van deze online diensten.

Nieuwe toepassingen van iDEAL

In 2017 hebben Nederlandse bankklanten ruim 378 miljoen betalingen met iDEAL verricht, voor ruim 33 miljard euro. Nederlanders betalen steeds vaker in buitenlandse webwinkels met iDEAL: bij ruim 7000 webwinkels in zestig andere landen kun je inmiddels met iDEAL afrekenen. De sterke groei in 2017 is enerzijds het gevolg van nieuwe toepassingen voor iDEAL, zoals onderling betalen door consumenten, met mobiele apps en zogeheten betaalverzoeken, en door het gebruik van de iDEAL QR-code.

Daarnaast dankt iDEAL zijn groeiende succes aan uniforme productkenmerken en veilige standaarden voor snel, makkelijk en vertrouwd online betalen, via de eigen bank van de gebruiker. Met de heldere collectieve regels van iDEAL weet iedereen waar hij aan toe is. Consumenten vertrouwen voor online betalingen op iDEAL vanwege de herkenbare betaalschermen en beproefde inlogmiddelen van de eigen bank. Dit leidt tot een zeer hoge conversieratio van 90 procent voor acceptanten. Bovendien hoeft een acceptant maar één overeenkomst af te sluiten om de klanten van alle Nederlandse consumentenbanken te bereiken, met een simpele aansluiting bij één van de 70 aanbieders van iDEAL-betaaldiensten in binnen- en buitenland.

Beproefde technologie ook voor
iDIN en (digitaal) Incassomachtigen

De beproefde technologie achter iDEAL leent zich ook zeer goed voor veilig identificeren en inloggen met iDIN bij andere bedrijven en instellingen (‘acceptanten’). Met iDIN houdt de consument via zijn eigen bank volledige controle over het verstrekken van identiteits- of inloggegevens aan acceptanten. Acceptanten krijgen met iDIN zekerheid over de identiteit of leeftijd van een klant omdat de bank de identiteitsgegevens van die klant reeds zorgvuldig heeft gecontroleerd en vastgelegd bij het openen van zijn of haar betaalrekening.

Bij (digitaal) Incassomachtigen kan de klant van een bank een online machtiging aan een incassant digitaal goedkeuren, voor éénmalige of periodieke automatische incasso’s. Ook daarbij houdt de klant dankzij de technologie van iDEAL volledige controle over de machtiging. Incassanten kunnen er blind op vertrouwen dat de gegevens voor de machtiging correct zijn, zoals het IBAN-rekeningnummer en de naam van de klant. Het risico voor de incassant op mislukte of door de klant teruggeboekte incassobetalingen wordt hierdoor sterk beperkt.