‘Mobile first’ bij iDEAL en andere Currence-merken in 2018

Bron: Currence

Bij iDEAL was 2018 het jaar dat onderlinge mobiele iDEAL-betalingen tussen consumenten (iDEAL C2C) definitief doorbraken. 2018 was ook het jaar dat de nieuwe online diensten iDIN en (digitaal) Incassomachtigen uit de wieg kwamen. Het gebruik van de papieren Acceptgiro is in 2018 verder teruggelopen.

Zeven van de tien iDEAL-betalingen zijn mobiel

In 2017 werden voor eerst meer iDEAL-betalingen op een tablet of smartphone gedaan dan op een laptop of desktop. Aan het slot van 2017 werd 54,8 procent van alle iDEAL-betalingen via een app voor mobiel bankieren gedaan. Een jaar later is het aandeel mobiele iDEAL-betalingen doorgestoomd naar 69,5 procent, mede dankzij de snel toegenomen populariteit van onderlinge mobiele betalingen tussen consumenten. In december 2018 kwam 17,5 procent van alle iDEAL-betalingen voor rekening van C2C-betalingen, overwegend via betaalverzoeken met Tikkie en andere mobiele apps van banken.

Afgelopen jaar werden voor het eerst meer dan een half miljard iDEAL-betalingen in één jaar gedaan (524 miljoen) en werd begin november de mijlpaal gehaald van 2 miljard cumulatieve iDEAL-betalingen sinds de start in 2005.

iDIN en (digitaal) Incassomachtigen

iDIN en (digitaal) Incassomachtigen zijn afgeleid van de beproefde technologie achter iDEAL. Met iDIN kunnen consumenten via hun eigen bank veilig en betrouwbaar inloggen of zichzelf online identificeren bij andere organisaties. iDIN is begin 2017 op de markt gebracht en eind 2018 konden consumenten daarmee bij ruim 100 organisaties inloggen of zich identificeren. Afgelopen december werden 322.000 iDIN-transacties gedaan. In december 2017 waren dat er nog 72.000. Omdat bankklanten hun zaken inmiddels vaker via hun smartphone of tablet regelen dan met een laptop of desktop, wordt iDIN ondersteund in steeds meer mobiele apps van banken.

Amos Kater van merkeigenaar Currence ziet een gouden toekomst voor iDIN: “Veilig inloggen door klanten, zonder steeds weer nieuwe wachtwoorden te moeten verzinnen en onthouden, in combinatie met strenge regels voor de identificatie en privacy van die klanten, vragen om betrouwbare inlogmiddelen met een groot bereik voor bedrijven en instellingen. iDIN is het enige inlog- en online identificatiemiddel waarmee je als organisatie in de private sector in één klap 13 miljoen volwassen Nederlanders bereikt. iDIN bouwt voort op lange ervaring met iDEAL om consumenten volledige controle te geven over inloggen en online identificeren bij andere organisaties, op basis van betrouwbare persoonsgegevens die door hun bank zijn geverifieerd.”

Met (digitaal) Incassomachtigen kunnen consumenten én bedrijven via hun eigen bank gemakkelijk en foutloos aan een incassant een digitale machtiging voor automatische incasso afgeven die door alle banken wordt erkend. In 2018 zijn daarmee bijna 483.000 digitale incassomachtigingen afgegeven, 73 procent meer dan een jaar eerder.

Acceptgiro verder op zijn retour

In 2018 werden nog maar 11 miljoen papieren Acceptgiro’s verwerkt, 3,5 miljoen minder dan in 2017. Meer dan negen van de tien verstuurde Acceptgiro’s worden weggegooid, nadat de ontvanger die heeft overgetikt in mobiel bankieren of internetbankieren. De banken en Betaalvereniging Nederland hebben daarom een makkelijk alternatief ontwikkeld: de Betaalinstructie. Facturanten hoeven daar – in tegenstelling tot Acceptgiro’s – geen contract met een bank voor af te sluiten. Bovendien kunnen ze op de Betaalinstructie een iDEAL QR-code afdrukken. Ontvangers van de Betaalinstructie kunnen die QR-code scannen met hun smartphone of tablet om snel, makkelijk, foutloos en veilig facturen te betalen. Wie niet mobiel bankiert, kan de betaalgegevens op de Betaalinstructie alsnog overtikken in internetbankieren of overschrijven op een papieren overboekingsformulier.

Download onze infographic met feiten en cijfers over de merken van Currence:
iDEAL, iDIN, (digitaal) Incassomachtigen en Acceptgiro.